.entry-dateline { display: none; }

Hyvä päivä.

Tarina siitä miksi meidän pitää muuttaa tekemistämme, jotta jaksaisimme tehdä muutoksia tekemisiimme.

Hyvä päivä on tärkeä. Se voittaa onnellisuudellaan ja tehokkuudellaan helposti keskinkertaisen päivän, ja valovuosilla huonon! Aluksi haluan miettiä muutaman lauseen verran minkälainen hyvä päivä voisi olla.

Alku on tärkeä!

Hyvä päivä alkaa hyvin, tunnet olosi virkeäksi herätessäsi. Syöt hyvän aamiaisen ja sinulle jää hyvin ravittu sekä tyytyväinen olo. Juuri sinun hyvän päiväsi alkuun voi kuulua myös esimerkiksi rauhallinen hetki päivän lehden parissa. Tai keskustelutuokio puolison, tai lapsien kanssa. Hyvä päivä jatkuu pienillä onnistumisen tunteilla. Kannustavilla sanoilla, tunteella siitä että asiat sujuvat. Hyvä päivä ei tarkoita päivää ilman vastoinkäymisiä, haasteita ja epäonnistumisia. Niihin törmää aina. Mutta kun on hyvä päivä haasteetkin maistuvat ja epäonnistumisien käsittely onnistuu masentumatta. Yleensä hyvä päivä tarvitsee alleen myös hieman suunnittelua: mitä oikeastaan haluan juuri tältä hyvältä päivältä?

Hyvä päivä on ladattu positiivisilla tuntemuksilla.

Hyvän päivän alussa olet energinen. Hyvän päivän aikana olet tehokas ja koet onnistumisen tunteita. Hyvän päivän iltana olet onnellinen ja tyytyväinen päivän saavutuksista — halukas valmistautumaan uuteen hyvään päivään. Hyvä päivä pohjautuu omaan tunteeseemme: jos saamme mielentilamme pysymään päivän ajan hyvänä ja positiivisena, saavutamme enemmän asioita jotka ovat meille hyväksi.

Hyvän päivän onnistut muuten kohtuullisen helposti kääntämään huonoksi päiväksi esimerkiksi heikoilla yöunilla, aamu-riidalla kotona ja alkamalla vaikkapa listaamaan itsellesi mitkä kaikki asiat elämässäsi ovatkaan huonosti. Huono päivä on ladattu negatiivisilla tunteilla ja ajatuksilla.

Miten tehdään hyvä päivä?

Jokainen päivämme koostuu asioista joita teemme. Tavoistamme, joilla vaikkapa reagoimme vaikeisiin tilanteisiin. Opituista tavoista, joiden avulla ja kautta päivämme etenee. Lopputulos, se miltä sinusta tuntuu illalla, muodostuu tekemiemme asioiden seurauksena.

Kaikessa yksinkertaisuudessaan:

Jotta saat aikaan erilaisen lopputuloksen, sinun on pakko muuttaa tapaasi toimia

Maailma ja Internetti ovat pullollaan toinen toistaan parempia ohjeita miten elämä saadaan paremmaksi, tehokkaammaksi ja onnellisemmaksi. Ja totta tosiaan: useimmat ohjeista ovat toimivia ja totta!

Silti meillä on ongelma: kaikki ohjeet eivät toimi kaikille ihmisille. Ja se, että ne eivät toimi kaikissa tilanteissa. Ja se, että kukaan ei kertonut miten työlästä ja aikaa vievää ohjeen toteuttaminen tavallisen (ja epätavallisenkin) ihmisen arjessa voi olla.

Aionkin nyt tehdä muutaman rohkean pelkistyksen.

Mitä tarvitsen, osa 1 | MOTIVAATIO

Asioiden tekemiseen eri tavalla tarvitaan motivaatio: tarvitsemme syyn ponnistelua vaativien asioiden tekemiseen. On epätodennäköistä, että jaksaisimme, viitsisimme tai vaivautuisimme tekemään jotain mihin meillä ei ole mitään syytä.

Tee siis itsellesi selväksi MIKSI juuri tämän asian pitää muuttua elämässäni? Missä kohdassa vyyhtiä (nykyisten tapojen määrittämä elämä) on se pää, josta kannattaa lähteä liikkeelle? Ja miten löytää juuri itselle oikeat asiat, joista aloittaa, motivaatio jaksaa jatkaa riittävän pitkään jotta uusista — elämää parantavista — tavoista tulee totta?

Mietipä hetki: onko elämässäni asioita, jotka toisin tekemällä olisin

a) Onnellisempi
b) Saisin enemmän itselleni tärkeitä asioita aikaan.

Mitä voimakkaammin tunnet kaipuuta edellä mainittujen asioiden suuntaan, sitä paremmilla eväillä olet varustettu muutosta suunnitellessasi.

Mitä tarvitsen, osa 2 | TAPA

Tapa on vahva. Se on pureutunut syvälle toimintaamme ja sen poistaminen sekä synnyttäminen on vaikeaa. Toisaalta, se palvelee meitä tehokkaasti: kun tekeminen on muuttunut tavaksi se vie vain vähän energiaamme, tapahtuu kuin itsestään ja jättää enemmän voimia muiden asioiden hoitamiselle.

Tavan synnyttämisessä:

  • Tarvitaan aikaa ja pitkäjänteisyyttä
  • Motivaatio on merkittävässä asemassa
  • Pääsee helpommalla, jos onnistuu ‘kytkemään’ uuden tavan jo olemassaolevaan tapaan
  • Pitää huolehtia, että tavan toteuttaminen on mahdollisimman helppoa — poista siis kaikki mahdolliset esteet ja hidasteet, tilalle tekemistä helpottavia asioita

Mitä tarvitsen, osa 3 | VARAUDU

Olipa kyse sitten mistä tahansa muutoksesta, väijyy matkalla onnistuneeseen lopputulokseen aina erilaisia ansoja ja vastuksia, jotka pyrkivät vesittämään hienosti toimivaksi suunnittelevamme muutokset. Siksi muutokset pitää toteuttaa suunnitelmallisesti, ja pitkäjännitteisesti.

Vastoinkäymisiä ei voi välttää. Varaudu siis niihin.

Sovi itsesi kanssa miten toimit haasteiden tullessa tielle. Ja eritoten, miten jatkat matkaa uudelleen.

Mikä tässä nyt sitten on niin vaikeaa…?

Lopuksi muutama sana siitä päämme sisällä olevasta möykystä, siis aivoista: yksi niiden päätehtävistä on pitää meidät hengissä. Niiden mielestä kaikki energiaa kuluttava ja etäisestikin uhkaava on pahasta. Niinpä meillä on myös sisäinen vastustaja. Tässä itsensä tunteminen nouseekin suureen arvoon.

Eli, vaikka uuden toimintamme tavoite olisi hyvä, aivojen mielestä vanha tuttu malli — joka kuluttaa tavalle tyypillisesti vain vähän energiaa ja on aivojen turvalliseksi toteama — on oikein hyvä ja siitä ei kannata hevillä päästää irti.

Miten voisin päästä alkuun?

On tärkeä ymmärtää:

  1. Miksi haluan toteuttaa muutoksen, jotta jaksan tehdä muutokseen vaadittavan työn (MOTIVAATIO).
  2. Miksi toimin niin kuin toimin, jotta voin muuttaa toimintaani (tällä siis tarkoitan sitä, että on eduksi ymmärtää esimerkiksi aivojeni toimintaa sillä tasolla, että kykenee paremmin taistelemaan omaa muutosvastarintaansa vastaan)
“know yourself and you will win all battles” ― Sun Tzu

Toteutusvaiheina voisivat olla esimerkiksi:

1 TUNNISTA muutoksen tarve tai kohde. Tee muutoksesta ja sen tarpeellisuudesta itsellesi täysin kirkas määritelmä


2 SUUNNITTELE muutoksen toteutus— mitä konkreettisia asioita pitää tehdä ja milloin, missä tilanteessa


3 TEE PÄÄTÖS toteutuksen aloittamisesta. On eduksi, jos saat muita ihmisiä tukemaan ja elämään mukanasi päätöstäsi


4 VARAUDU: on varmaa, että kohtaat haasteita joten pyri arvioimaan ne ennakolta ja tee suunnitelma miten selviät niistä. Tee itsellesi myös selväksi, että joudut aloittamaan useita kertoja uudelleen. Ole valmis pitkäjännitteisesti seuraamaan suunnitelmaasi.

Tylsästi voisi kai sanoa: jos muutoksen tekeminen parempaan suuntaan olisi helppoa, maailma olisi täynnä onnellisia ja täydellistä elämää eläviä ihmisiä.

Onneksi, kaikilla meillä on mahdollisuus toteuttaa muutosta. Pienin askelin.